Yang Mana Satukah Sunnah ?

Assalamulaikum para muslimin dan muslimat .
Kaifahalukum ?
Alhamdulillah .

Hari ini sy ingin berkongsi satu maklumat yang amat bermakna . Maklumat ni sy ambil dari facebook UAI taw .. bukan sebarangan orang .. Kisah ni mengenai ustaz kepada UAI masa form 3 .. (sebaya sy ) hihi ..
Nak taw lebih lanjut ? Jom Baca !

Alkisah nye begini ..

 " Assalamualaikum. Hari ini saya nak kongsikan kisah daripada ustaz saya. Kisahnya begini. Ketika ustaz berada di tingkatan 3 kalau tidak silap saya, dia bersekolah di sekolah maahad @ pondok. (saya tak berapa ingat). Pada ketika itu, kerajaan memberikan sumbangan buku yang banyak. Ustaz belek-beleklah buku yang ada di situ. Dalam leka membelek buku-buku yang ada di situ, ustaz terjumpa sebuah buku yang tajuknya lebih kurang ’20 amalan sunnah yang telah dilupakan’. Nampak menarik. Ustaz pun baca. Alangkah terkejutnya ustaz apabila buku itu mengatakan lambang A itu adalah sunnah Yahudi. Terus ustaz saya simpan soalan ini dalam otak untuk bertanyakan kepada mereka yang alim.

Ditakdirkan Allah, ustaz dapat menyambung pelajaran di Universiti Al-Azhar, Mesir. Pada malam itu, selepas habis pengajian daripada syeikh (saya tak ingat namanya siapa) di situ, ustaz mengambil peluang untuk bertanyakan soalan itu kepada syeikh yang mengajar tadi. Dilihat syeikh bersama Syeikh Yusuf Al-Qaradawi sedang duduk bersembang. Ustaz meminta kebenaran dan syeikh itu memberi kebenaran.

“Syeikh, apa hukum kalau kita buat begini? (sambil membuat lambang A)”

Syeikh menepis tangan ustaz saya. Syeikh Yusuf Al-Qaradawi terkejut.

“Biadap kamu.” kata syeikh itu sambil menuding tangan kepada ustaz saya.

“Kenapa syeikh? Kalau diikutkan kebiasaan orang Malaysia, kalau kami nak menunjukkan sesuatu, macam itulah yang kami guna.”

Syeikh menggeleng kepala. “Kalau kamu nak tau, itulah amalan Yahudi yang telah di ajarkan kepada kamu, warga Malaysia. Yahudi tidak akan boleh duduk senang selagi mana kamu tidak mengikut mereka. Jadi ini adalah tugas kamu untuk beritahukan hal ini kepada penduduk Malaysia.” ujar syeikh.

“Jadi, macam mana kami nak tukar daripada menggunakan lambang A itu?”

“Kamu gunakanlah begini, (sambil menunjukkan seperti lambang B). Itulah sunnah Rasulullah s.a.w.”

Ustaz mengangguk dan beredar. "



Haa " Terkejut tak korang bila dapt tahu perkara nih ? Sy sangat lah terkejut sbb sy selalu menggunakan lmbg A . orang kate sopan . Tapi sebaliknye .. Herm . Mulai hari nih , kenelah praktis tunjuk mengikut sunnah rasul . InsyaAllah . Allah meredhai kita . 

Kalau tak keberatan , hebahkanlah perkara ni . Sy yakin ramai lagi yg kat luar sane tuh yg x taw mengenai perkara ni. 
Simpan dan Amalkanlah sunnah Rasul :)

Wallahu'alam

Wassalamulaikum warahmatullahi wabarakatuh . 

Selamat Beramal ;)

No comments:

Post a Comment